ADV TOP
ADV LEFT

Na konci loňského roku se na baby-cafe objevilo několik diskusí plných unavených a smutných stesků. Vzpomněla jsem si na ně, když jsem se přes Vánoce pročítala jedním z dárků – knížkou Vzkvétání: Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody od zakladatele pozitivní psychologie Martina Seligmana.

Autor v působivé kombinaci vědeckých poznatků a praxe odhaluje, jak ze svého života získat co nejvíce, co vlastně tvoří „dobrý život“ a jak takový život žít.

Přestože jsem přečetla už spoustu knih o osobním rozvoji, tuto považuji za jednu z nejlepších, a to z několika důvodů:

  1. Překvapivě dobře se čte (opravdu!).
  2. Nejde o typickou  literaturu věnující se osobnímu rozvoji, ale o odbornou práci obsahující množství konkrétních výsledků psychologických výzkumů, které mají jak interní, tak externí validitu (jsou spolehlivé a aplikovatelné i replikovatelné v běžném světě), což mám ráda.
  3. Najdete v ní výzkumy i praxí prověřená cvičení, která je možné zařadit bez velké časové či energetické námahy do každodenního života. Tím, že tak učiníte, podstatně zvýšíte šanci na dosažení toho, co autor nazývá „duševní pohodou“ (well-being).

Svůj příspěvek píšu, abych se s vámi o jedno z těchto cvičení podělila. Jmenuje se „Tři dobré věci“ (aneb „co se podařilo“). Možná jej znáte v jiných modifikacích. To nevadí. Důležité není o technice vědět, ale zakomponovat ji do svého života! Abych se nedopustila nepřesností při parafrázování, pomůžu si přímo textem z knihy.

„Většinou příliš přemýšlíme nad tím, co se nám v životě nepovedlo, a málo myslíme na to, co se povedlo. Samozřejmě že je někdy důležité si zpětně rozebrat událost, která nedopadla dobře – můžeme se z ní poučit a příště se podobné situaci vyhnout. Ale obecně lidé věnují úvahám o tom, co je v jejich životě špatné, více času, než je z racionální hlediska užitečné. A co hůř, takové stálé zaměření na negativní události v nás vytváří živnou půdu pro úzkost a depresi. Jednou z možností, jak tomu zabránit, je snažit se více přemýšlet o tom, co se nám podařilo, a vědomě si tyto věci vychutnávat.“

A v čem tedy cvičení spočívá?

„Každý večer si vyčleňte před spaním deset minut na toto malé cvičení. Napište si tři věci, které se ten den povedly, a proč se povedly. Můžete si zápisy vést v deníku nebo na počítači – důležité ale je, aby měly fyzickou podobu. Tyto tři věci mohou být drobnosti, které vás potěšily (,Cestou z práce manžel vybral v obchodě jako dezert moji oblíbenou zmrzlinu‘), ale mohou to být i opravdu významné události (,Moje sestra dnes porodila zdravého chlapečka‘).

U každé pozitivní události dále odpovězte na otázku: ,Proč se to stalo?‘ Například pokud byste si zapsali, že manžel vybral vaši oblíbenou zmrzlinu, napsali byste: ,Protože je manžel ke mně občas skutečně pozorný,‘ nebo ,Protože jsem mu nezapomněla z práce zavolat a připomenout mu, aby se stavil v obchodě‘.“

Jednoduché, že ano? Přesto se při pravidelném používání jedná o velmi účinnou techniku, svými účinky srovnatelnou s účinky antidepresiv. Lidský mozek je totiž nastavený tak, že podle aktuální nálady hodnotíme celý svůj život. Je-li aktuální nálada špatná, hodnotíme zpětně všechno ve svém životě jako špatné. Pokud je pozitivní, pak je i hodnocení našeho dosavadního života kladné. Udržováním pozornosti na pozitivních událostech a potažmo pozitivních příčinách či zdrojích těchto událostí si pak člověk přirozeně zvyšuje míru pozitivního naladění.

Cvičení bylo s nebývalými terapeutickými úspěchy vyzkoušeno na různých cílových skupinách. Například v americké armádě, se kterou Seligman úzce spolupracuje, pomohlo používání „deníčků“ dramaticky snížit vysokou míru sebevražednosti vojáků.

Ti z vás, kteří chodí spávat s tabletem a kterým sešit s tužkou u postele příliš dlouho nevydrží, mohou využít internetového „udělátka“ GrowJOB institutu. Ten – vycházeje ze Seligmanových výzkumů – připravil on-line podobu cvičení, tzv. flow-list, do něhož je možné svoje „tři dobré věci“ denně zaznamenávat. Najdete jej na webu www.flow-list.cz. Systém vám dokonce do e-mailu zahlásí, když na denní zápis zapomenete.

Pokud se tedy ptáte „Jak to udělat, abych byl(a) šťastnější?“ a zároveň máte pocit, že nic, co zabere moc práce a času, dělat nemůžete, zkuste si koupit deníček (nebo dětem nějaký nepoužívaný vytáhněte ze šuplete) a začněte. Víc než vaše odhodlání a vytrvalost to nepotřebuje.

S přáním spokojeného a naplno prožitého roku 2015

Bebet

 

PS: Mám nutkání psát o střípcích z knihy dál. Třeba o zjištění, že pro kvalitu vztahu má větší předpovědní hodnotu to, jak vzájemně projevujete radost a uznání při pozitivních událostech, než to, jak řešíte spory (tzv. aktivně konstruktivní reagování). Nebo o tom, že míra úlevy po různých druzích antidepresiv obvykle nepřesáhne 65 %, přičemž účinek placeba se pohybuje v rozmezí 45 až 55 %.

Ale nebudu. :-) Koneckonců, knížka je k dostání na každém rohu a v každém e-shopu.

 

Jeden starší TEDtalk Martina Seligmana s českými titulky.

 

 





Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Zpět nahoru
Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy