ADV TOP
ADV LEFT

Určitě už jste o nich slyšeli, zvlášť pokud se vás týkalo či týká těhotenství a kojení. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny totiž představují důležité látky pro mozek, srdce a zrak, proto jsou velmi přínosné pro vývoj plodu i novorozence. Jediným způsobem, jak je v těhotenství předat dítěti, je skrze matku. V naší stravě přitom máme omega 3 kyselin nedostatek, na což upozorňují i studie.

Omega 3 je souhrnný název pro důležité nenasycené mastné kyseliny, z nichž nejvýznamnější jsou DHA a EPA (kyselina dokosahexaenová a eikosapentaenová). Obsahují je zejména tučné mořské ryby nebo mořské plody, kterých máme v našem běžném jídelníčku nedostatek.

Nedostatek omega 3

O tom, že česká populace nemá dostatek omega 3, není pochyb. Vždyť kolik lidí v Česku jí doporučované množství dvou porcí mořských ryb týdně? Pokud žena potřebuje tyto důležité látky předat i svému dítěti, nároky ještě rostou, naše tělo si přitom omega 3 neumí vyrobit samo a musí je přijímat právě ze stravy nebo potravinových doplňků.

Nedávná studie Státního zdravotního ústavu odhalila, že pouze každá druhá matka má v tuku mateřského mléka množství DHA odpovídající doporučením Světové zdravotnické organizace. Přitom právě z mateřského mléka se k dítěti dostávají omega 3 kyseliny důležité pro rozvoj jeho mozku a zraku. V prvním roce života jsou v mozku prioritní procesy vidění, cítění, pohybování se a učení řeči. Během tohoto období a v dalších letech se vytváří duševní, fyzická a emoční inteligence dítěte.

Kolik a kde omega 3 brát?

Světová zdravotnická organizace doporučuje denní dávku DHA pro kojící matky v rozmezí 350-450 mg. Přesné dávkování z běžné stravy budete denně těžko sledovat, byť tabulky s obsahy DHA v potravinách bohatých na omega 3 kyseliny na internetu najdete. Řešení nabízejí kvalitní doplňky stravy s přesně daným obsahem DHA a EPA. Na ten je ale potřeba se zaměřit, sledovat samotný údaj o obsahu rybího tuku není určující – záleží na jeho zpracování a čištění. A tak zatímco u některých přípravků budete muset jíst několik kapslí denně, u jiných bude stačit třeba jedna, nebo dvě.

Vyplatí se sledovat také formu EPA a DHA, protože se mohou lišit vstřebatelností. Dobře vstřebatelná je přírodě nejbližší triglyceridová forma, kterou obsahuje například Revital Rodinná Omega 3 od VITARu, tradičního českého výrobce vitaminových doplňků. A pokud si chcete dopřát pořádnou porci čerstvých ryb, pak se určitě zaměřte na ty z chladných vod. Mezi druhy s nejvyšším obsahem omega 3 kyselin patří losos, makrela, tuňák, sleď nebo sardinky.

 

 





Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Zpět nahoru
Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy