ADV TOP
ADV LEFT

Že se má i v zimě konzumovat ovoce a zelenina, to už jsme si tak nějak zvykli poslouchat. Jenže v zimě se chceme spíše zahřát, a tak nám při pohledu na zeleninový salát nebo čerstvý pomeranč či mandarinku běhá mráz po zádech. Cítíme se tak maximálně na jablko, nějaké oříšky nebo na mrkev a celer do vaření nebo nějaké pomazánky.

Pro všechny, kdo v zimě trpí nechutí na ovoce a zeleninu, máme tipy na vynikající zimní domácí smoothie, díky kterému si uděláte zásoby vitamínů, minerálů a také spousty enzymů a dalších tělu prospěšných látek. Jejich příprava je snadná a možnosti kombinací bohaté. Když ho navíc mírně ohřejete (do 40 °C), bude se vám dobře pít, ale neztratí žádné výživové hodnoty.

Jaké suroviny použít pro zimní domácí smoothie?

V zimě bychom měli do smoothie dávat ovoce a zeleninu, které jsou nám během zimy přirozeně dostupné. Co to je přirozeně dostupné? Jde o ovoce a zeleninu, které se snadno skladují přes zimu nebo je bylo možné v létě nasušit či zamrazit.

Mimo to se jedná také o odrůdy ovoce a zeleniny, které jsou na zahradě i v zimě. Že žádné neznáte? Ale znáte, jen jste si to doposud neuvědomili. Jsou to druhy, které mohou přes zimu zůstat venku a které si můžeme pohodlně sklízet i ve sněhu. Vy to dělat samozřejmě nemusíte, stačí si prolistovat Kaufland leták a vypravit se pro ně do obchodu.

Pojďme se podívat, které druhy ovoce a zeleniny jsou pro nás i v zimě přirozené, a tak je můžeme konzumovat, aniž by nás ochlazovaly. Takové totiž zařazujme do našich zimních smoothie přednostně.

Snadno skladovatelné ovoce a zelenina

Ovoce, které se dá snadno skladovat, díky čemuž jsme na něj za celá staletí zvyklí i v zimě, jsou samozřejmě jablka a hrušky. Ze zeleniny to je pak mrkev, petržel, celer, pastinák, tuřín, kedlubny, ředkve, vodnice a další košťálová nebo kořenová zelenina. Z plodových sem patří zejména dýně, která při kvalitním uskladnění vydrží i do března.

Ovoce a zelenina dostupné ze zahrady během celé zimy

Možná jste o tom ještě tak nepřemýšleli, ale například kadeřávek, kapusta, růžičková kapusta, pór, černý kořen, křen, zimní cibule nebo i další kořenová zelenina patří mezi dary přírody, které si můžete ze zahrady odnášet celou zimu. Proto na ně v zimě reaguje pozitivně i vaše tělo - nevyvolávají ve vás pocit chladu. Z ovoce je to pak samozřejmě rakytník, dále všem známé vlašské a lískové ořechy.

Výhonky a klíčky nebo zelené natě máme k dispozici neustále

Doma si můžete pohodlně pěstovat výhonky, klíčky nebo zelené natě. Stačí k tomu nakličovací misky nebo jen talířek, vata, případně květináč se substrátem. Můžete je však ještě pohodlněji koupit, příznivé ceny vysledujete třeba v Billa letáku, kde se na zdravím překypující klíčky často zaměřují.

Pokud chcete pěstovat klíčky a výhonky doma, jen nasypte semínka do nakličovací misky a prolijte je jednou denně vodou. K takovému pěstování se hodí vojtěška, ředkvička, cizrna, hrách, čočka, řeřicha, hořčice, rukola, vodnice, mungo a mnoho dalších druhů semínek. Jen pozor, nesmějí být chemicky ošetřená (bývá uvedeno na obalu semínek).

Zelené natě si vypěstujete v květníku, kam můžete zasadit cibuli, česnek, svršek mrkve, petržele, celeru, pastináku. Všechno to jsou pro zimu přirozené zdroje vlákniny, enzymů a vitamínů, což znamená, že vašemu tělu budou prospívat. Snadno je však můžete koupit už předpěstované v obchodě, ale zde opět pozor, zelené natě v podobě petrželky nebo třeba bazalky v květináči nechte doma alespoň tři týdny vydýchat od umělých hnojiv - jen je zalévejte.

Ořechy jsou přímo pokladnicí zdraví prospěšných látek

Ořechy jsou neustále podceňovaným zdrojem prospěšných látek. Všichni se na ně díváme skrz prsty, protože obsahují mnoho tuků, jde však o zdraví prospěšné tuky. Samozřejmě, že se oříšky a ořechy nemůžete nacpat večer u televize, ale v dopoledním nebo odpoledním smoothie nebo jako zákusek po snídani vám velice prospějí a ještě dokáží i zahřát.

Jak namíchat zimní smoothie?

V podstatě jakkoliv, záleží totiž jen na tom, jaké máte chuťové preference. Většina ovoce a zeleniny je sladká, takže s výslednou chutí jistě nebude problém. Ten může nastat jen s pálivějšími a aromatičtějšími zelenými natěmi, ovšem ty si s klidnou duší můžete nasypat třeba na chléb s žervé sýrem.

A proč upřednostnit smoothie před odšťavněním?  Protože odšťavněním se zbavíme důležitých dlouhých sacharidů v podobě vlákniny, a to je velká škoda. Pouze osoby s citlivým trávením, které na vlákninu špatně reagují, by měly upřednostnit ovocné a zeleninové šťávy.





Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Zpět nahoru
Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy