ADV TOP
ADV LEFT

Čteme a povídáme dětem pohádky

Školkáčci 3-7 let

Moderátor: Gedren

Nástěnka
Editace práv pro nástěnku
Napište uživatelské jména, které mají mít právo upravovat tuto nástěnku (vždy jeden uživatel na řádek).
U uživatelského jména není rozlišována velikost znaků.
Administrátoři a moderátoři mají právo pro úpravy vždy.
Tato diskuse je zapadlá, již do ní nikdo nepřispívá. V případě potřeby však lze diskusi oživit zasláním nového příspěvku. Tuto funkci používejte prosíme s rozmyslem, váš problém zde již pravděpodobně byl podrobně prodiskutován.
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 10:24
Kebusa píše:
Lora píše:
Kory píše:
Lora píše:
Kebusa píše:Ahoj, u nás se H. spustila rýma, tak nedorazíme. :-(

Já mám aspoň kliku, že to, nad čím jsem si lámala hlavu skoro rok, mi Lora vysvětlila jednou dobře mířenou větou už posledně :-)

Užijte si to zítra :-)


Kebuso :) , musí to být hlavně "opravdové" pohádky (pozor na Andersona! ;) ), ve kterých se dějí věci oslovující dětskou fantazii, obsahují nějaké ohrožení, obrat k dobrému a hlavně dobře dopadnou.
A důležité je také to, že děti (i my dospělí, kteří pohádky čteme nebo vypravujeme) se s nimi musíme naučit žít, abychom je plně využili. Pohádky je potřeba číst (vypravovat) opakovaně a střídat je, případně se reakcemi dítěte něchat vést k jejich výběru. Dítě si to, co aktuálně potřebuje (řešit) vybere a poskládá i z více pohádek.
A velká škoda, že nedorazíte :( . Lora


no vidiš to sem se už nekolikrát te chtela zeptat , týnuška po skončení klasiky - čert odnese zlobivé do pekla neoslavvuje, ale je smutná, protože oni v tom pekle musej zustat a co když hezky odproisí :? jako co s tím? dokážu docela vokecat lecos ale tady jsem byla v koncích žádné pozotivní poučení me nenapadlo.


Kory, která to je pohádka? Taky bych nevěděla co s tím... Ony tam fakt zůstanou? Asi bych buď nevyprávěla / nečetla nebo upravila ;) . L.


Nevím, jakou myslela Kory, ale hodně podobné mi to přijde u Džina z láhve.

Ten chudák se konečně dostane ven a je strašně namíchnutej - což mi přijde poměrně pochopitelné vzhledem k tomu, že byl zašpuntovanej 400 let.

Chápu, že ten rybář ho dostal fofrem zpátky do láhve. Ale stejně mi je toho Džina líto.


Kebuso, svou lítost si klidně ponech ;) , nepochybně k ní máš dobrý důvod :) . Ale jestli chceš, nemusím si ani lámat hlavu já a mohu ti ocitovat ze své oblíbené knížky, kde zrovna autor tuhle pohádku rozebírá :) .
Pokud by to nebyla pohádka, ale příběh (moralizující) pro dospělé, tak by to bylo nejspíše tak, že čím by byl Džin v lahvi déle, tím by byl vděčnější svému osvoboditeli...
Jenže je to pohádka, která tu je především pro útěchu malému dítěti a na pomoc při jeho nelehkém úkolu vyrůst.
Dítě se s jedotlivými postavami v pohádce na nevědomé úrovni ztotožňuje, pohádka je vystavěná tak, že odráží vnitřní (zejména nevědomý) svět dítěte, tím mu poskytuje úlevu (nejsem se svými vnitřními běsy a úzkostmi samo), útěchu (bude to těžké, ale i se mnou to dobře dopadne) a návod, jak a kam v duševním vývoji dál (které vývojové úkoly jak plnit).
Dítě Džinovi rozumí, protože stejně jako on, je-li (rodiči) "opuštěno" (nepochopeno), cítí se stejně jako on. Odejde-li matka, napřed si jí přeje zpět, postupně je ale zoufalé a rozlobené tak, že si představuje strašnou pomstu té, která ho opustila. Postupně je zuřivost tak velká, že se dítě začně (vše stále nevědomě) obávat, že matku zničí nebo/a ona pak zničí jeho.
U malých dětí se pak v reálu většinou setkáváme s tím, že navrátivší se rodiče jakoby ignorují - to je strašně pracně vytvořená obrana před vlastní smrtící zuřivostí, která by zničila je i dítě.
Džin v láhvi jsou tedy vlastní potlačné (uvězněné) strašlivé a zničující pocity, které se nesmí pustit ven. A v pohádce to vlastně tím pádem dobře dopadne. :)
Lítost, ač prožívaná jako že patří uvězněnému Džinovi... jen nabízím ;) může klidně patřit něčemu jinému, co pohádka připomněla.
Pohádkám zdar ;) , Lora
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 10:39
Jo a ještě raději (i když asi nadbytečně), ale připomenu - dětem nikdy nevysvětlovat ;) . Lora
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 10:41
Missorka píše:Loro, prosím, jak se jmenuje autor té brožované ohmatané knížky? Já vím jen, že od B... :-( Ráda bych se po tom koukla v knihovně. Díky.


Miss, Bruno Bettelheim: Za tajemstvím pohádek L.
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Littlemouse » pondělí 12. listopad 2012, 10:46
OT: Loro, nechceš k těm pohádkám napsat nějaký deníček? Z toho mála, co tu píšeš mě tvé psaní velmi zaujalo a chápu-li to dobře, tak by pohádka mohla být pro dítě terapií?
Potřebovala bych nějak pořešit prostřední, tedy druhorozenou (když už jsou prostřední dvě :D ) a třeba by tudy vedla cesta.
Uživatelský avatar
Littlemouse
Howgh
Howgh
 
7880 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 11:25
Kory píše:
Lora píše:
Kebusa píše:Ahoj, u nás se H. spustila rýma, tak nedorazíme. :-(

Já mám aspoň kliku, že to, nad čím jsem si lámala hlavu skoro rok, mi Lora vysvětlila jednou dobře mířenou větou už posledně :-)

Užijte si to zítra :-)


Kebuso :) , musí to být hlavně "opravdové" pohádky (pozor na Andersona! ;) ), ve kterých se dějí věci oslovující dětskou fantazii, obsahují nějaké ohrožení, obrat k dobrému a hlavně dobře dopadnou.
A důležité je také to, že děti (i my dospělí, kteří pohádky čteme nebo vypravujeme) se s nimi musíme naučit žít, abychom je plně využili. Pohádky je potřeba číst (vypravovat) opakovaně a střídat je, případně se reakcemi dítěte něchat vést k jejich výběru. Dítě si to, co aktuálně potřebuje (řešit) vybere a poskládá i z více pohádek.
A velká škoda, že nedorazíte :( . Lora


no vidiš to sem se už nekolikrát te chtela zeptat , týnuška po skončení klasiky - čert odnese zlobivé do pekla neoslavvuje, ale je smutná, protože oni v tom pekle musej zustat a co když hezky odproisí :? jako co s tím? dokážu docela vokecat lecos ale tady jsem byla v koncích žádné pozotivní poučení me nenapadlo.


Ještě k té Koryině otázce...
V klasické pohádce prostě dobro zvítězí a zlo je zničeno (pokud možno úplně, aby nehrozil jeho návrat). V klasické pohádce je to tak proto, že tak vypadá vnitřní (nevědomý) svět malého dítěte: když se začne stávat, že rodiče nejsou již zcela uspokojující a malé dítě začne mít důvod se na ně hněvat, nedokáže ještě prožívat současně hněv a lásku, buď jedno a nebo druhé a obojí velmi intenzivně. Ještě dříve tedy prožívá jenom intenzivní chaos... toto je až další stádium, kdy se učí své city rozpoznávat. Později se naučí rozpoznat zlobu i to, že se zlobí na maminku, ale maminka je v tu chvíli celá zlá, špatná (v pohádce třeba macecha, čarodějnice). Pokud zloba pomine, je zase maminka celá dobrá (v pohádce třeba původní, laskavá, bohužel již mrtvá maminka). Dítě při poslechu pohádky vnitřně cítí, že tyto postavy jsou symboly jeho vlastního prožívání a může si jejich příběhy dovolit prožívat právě proto, že čarodějnice je jenom nebezpečná a zlá (neuspokojující maminka) a nemá zdánlivě nic společného s laskavou chápající a vlídnou maminkou, o kterou dítě většinou na začátku pohádky přišlo (symbiotická všeuspokojující maminka, po které dítě touží).
Když chce třeba ježibaba v Jeníčkovi a Mařence děti sníst, stane se jí poprávu to, co chtěla udělat s dětmi. Je sežrána (upečena v peci). To je v pořádku. Nikdo jí nelituje, protože téhle orální symbolice děti moc dobře rozumí. Její postava ovšem musí odpovídat dětským nevědomým představám a musí poskytovat prostor pro dětskou fantazii. Musí být jednoznačně zlá a kruťácká a její konec musí být také takový. Protože právě ta rozum přesahující intenzivnost jejího zla a jejího zlého konce dětem napoví, že se to vlastně nestalo "ve skutečnosti".
Potíž nastává v okamžiku, kdy pohádka není klasická, nebo není čtená či vyprávěná, ale třeba televizní. Postavy pak nemají jasný symbolický náboj, nejsou černo-bílé, ale často ambivalentní a příliš připomínají rodiče, takže často tůstávají buď nepochopeny, nebo vzbuzují pocity viny, lítiost nebo i nevysvětlitelnou úzkost.
Možná, že třeba v tom by mohl být problém... L.
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Elsa » pondělí 12. listopad 2012, 11:31
Missorka píše:
Lora píše:
Missorka píše:Loro, prosím, jak se jmenuje autor té brožované ohmatané knížky? Já vím jen, že od B... :-( Ráda bych se po tom koukla v knihovně. Díky.


Miss, Bruno Bettelheim: Za tajemstvím pohádek L.


Děkuju!!!


Jinak já bych měla někde mít k dispozici můj pokus o překlad jedné delší kapitoly (překlad z francouzského překladu :-? ), tak můžu dát k dispozici, když mi někdo internetově zdatný poradí jak nejlépe - někam to pověsit, dát nějaký odkaz, nevím... Je to Popelka, a sice to má být o sourozenecké rivalitě, ale dospěje to někam úplně jinam a tehdy mě to dost nadchlo... A teda mi došlo(Hujer, já vim), že to mám tady na flashce - zkontrolováno, je to tam.. 21 stránek, můžu poslat pro inspiraci...
Uživatelský avatar
Elsa
Diskutérka
Diskutérka
 
2886 příspěvků
16. září 2009
Praha
Příspěvekod Kory » pondělí 12. listopad 2012, 11:35
neudeláme pro pohádky samostatnou diskuzi .... já si to dostuduji,a le já sjem pomalejší třeba reaguji na Lory myšlenky až s nekolikadenním spožděním ... jen me to tak napadlo.

jo a k mému diotazu .. týnce tenkrát bylo tak 5-6 a byla to filmová pohádka,ale i ten vek už asi hraje roli.

pokud nekam vyvěsíte text od Elsy, ráda nastuduju ,, třeba začnu mít klasický pohádky i ráda :oops:
Uživatelský avatar
Kory
Howgh
Howgh
 
6738 příspěvků
17. listopad 2009
Příspěvekod Elsa » pondělí 12. listopad 2012, 11:39
Kory píše:neudeláme pro pohádky samostatnou diskuzi .... já si to dostuduji,a le já sjem pomalejší třeba reaguji na Lory myšlenky až s nekolikadenním spožděním ... jen me to tak napadlo.

jo a k mému diotazu .. týnce tenkrát bylo tak 5-6 a byla to filmová pohádka,ale i ten vek už asi hraje roli.

pokud nekam vyvěsíte text od Elsy, ráda nastuduju ,, třeba začnu mít klasický pohádky i ráda :oops:


Aby tě to spíš nevylekalo, teď jsem na to zběžně koukla, a ono to pro leckoho může být úplně bláznivý, že jako nejen dětem nevysvětlovat... Tak na vlastní riziko ;)
Uživatelský avatar
Elsa
Diskutérka
Diskutérka
 
2886 příspěvků
16. září 2009
Praha
Příspěvekod Kory » pondělí 12. listopad 2012, 11:57
Elsa píše:
Kory píše:neudeláme pro pohádky samostatnou diskuzi .... já si to dostuduji,a le já sjem pomalejší třeba reaguji na Lory myšlenky až s nekolikadenním spožděním ... jen me to tak napadlo.

jo a k mému diotazu .. týnce tenkrát bylo tak 5-6 a byla to filmová pohádka,ale i ten vek už asi hraje roli.

pokud nekam vyvěsíte text od Elsy, ráda nastuduju ,, třeba začnu mít klasický pohádky i ráda :oops:


Aby tě to spíš nevylekalo, teď jsem na to zběžně koukla, a ono to pro leckoho může být úplně bláznivý, že jako nejen dětem nevysvětlovat... Tak na vlastní riziko ;)


já už pubošum nic vysvetlovat nebudu, budu s epomalu chystat na roli babičky , my pomalejší potřebujem dlouuuhou přípravu :D
Uživatelský avatar
Kory
Howgh
Howgh
 
6738 příspěvků
17. listopad 2009
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 11:57
Littlemouse píše:OT: Loro, nechceš k těm pohádkám napsat nějaký deníček? Z toho mála, co tu píšeš mě tvé psaní velmi zaujalo a chápu-li to dobře, tak by pohádka mohla být pro dítě terapií?
Potřebovala bych nějak pořešit prostřední, tedy druhorozenou (když už jsou prostřední dvě :D ) a třeba by tudy vedla cesta.


Myško, já bych třeba i ráda (baví mě to) ale kdy? Kdy?! :)
Jinak, narazili jsme na to sobotu... Ono to nejlépe asi funguje tak, že se pohádky prostě čtou / vyprávějí různé a opakovaně.... A dítě tě navede. Nějak vytušíš, při tom vyprávění, s čím dítě nejvíce rezonuje, někdo pak umí i ty pohádky vyprávět s důrazem na ty potřebné věci (a může to být i tak, že ani vypravěč si třeba úplně neuvědomuje, co je ve hře ;) ). Nebo si dítě přímo řekne, kterou pohádku opakovaně vyprávět. to děti dělají. Nebo si svůj problém vyřeší fantazijně za pomocí postav a zápletek z různých pohádek, že si to poskládá... Jistě je možné vybírat nějakou pohádku "na míru", ale já bych v běžném životě spíše preferovala nejprve ten prvně popsaný postup. L.
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Elsa » pondělí 12. listopad 2012, 12:05
Missorka píše:
Kebusa píše:Missorko, opatrně s těmi autorskými právy. ;)


:D

Je to Elsy překlad. Myslíš, že problém?


Kdo ví. Tenkrát jsem to poslala pár lidem na mail, to si myslím, že není problém, tak to nějak vymyslete, Miss by to měla mít v poště...
Uživatelský avatar
Elsa
Diskutérka
Diskutérka
 
2886 příspěvků
16. září 2009
Praha
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 12:11
Kebuso, díky moc, že si se mnou povídáš :) .
Bohužel, odcházím hrát fotbal, atletit, dramaticky kroužkovat, pak doma hned psát úkoly, koupat, večeřet... ach jo, tuším návrat sem až tak kolem deváté desáté večer. Ale vrátím se...
Omlouvám se zatím, budu na to myslet (jako klidně si ty pohádky můžeš spojovat, proč ne?) a těším se večer, Lora
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 12:26
Kebuso, já myslím, ještě než odejdu ;) , že na to, co popisuješ, by se také dalo koukat jako na další level, další, vyšší vývojový úkol - přechod směrem ke kultivaci těch nevědomých vášní a jejich podřízení nadvládě Já. Ale už fakt musím... L.
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha
Příspěvekod Littlemouse » pondělí 12. listopad 2012, 14:58
Lora píše:Myško, já bych třeba i ráda (baví mě to) ale kdy? Kdy?! :)


Loro, chápu. Číst se s kojencem na rukou dá, psát se píše hůře ;-) Tak třeba až trošku odroste a ty získáš nějaké volno, budu ráda, když se k tématu někdy někde vrátíš. Zajímá mě to velmi. Bohužel pro dálku nejsem schopná se zúčastnit žádného živého pohádkového dobroněčeho.
Taky bych uvítala tip na pohádkovou knížku. Před nedávnem jsme se pokoušeli číst B. Němcovou, ale za prvé děti nevydržely poslouchat a za druhé mě překvapila ta syrovost (nebo surovost? ;-) )
Uživatelský avatar
Littlemouse
Howgh
Howgh
 
7880 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Lora » pondělí 12. listopad 2012, 23:04
Kebuso, ahoj,
tak jsem si otevřela tu knížku, abych se podívala, jak to s tím Džinem vlastně bylo, protože já si tuhle pohádku moc nepamatuji. A dozvěděla jsem se zajímavou věc. V různých kuturách se tento příběh vypráví v různých obměnách (takže je otázka, jestli mluvíme o téže pohádce ;) ).
Bettelheim ve své knize vykládá tu verzi, která je součástí Příběhů tisíce a jedné noci (Rybář a Džin).
To, co jsem ve zkratce popisovala ve svém minulém příspěvku platí pro "plnohodnotnou" verzi, ve které Džin prochází následujícím vývojem: (cituji z knihy) "Když byl vězněn v láhvi prvních sto let, řekl si v srdci: "Kdokoli mě osvobodí, tomu se navěky bohatě odměním. Uplynulo však celé století a nidko mě nepustil ven. Do druhých pět krát dvacet let jsem vstoupil s myšlenkou: Kdokoli mě osvobodí, otevřu mu poklady země. Stále mě nikdo neosvobozoval a uplynulo čtyři sta let. A děl jsem: Kdokoli mě osvobodí, splním mu tři přání. A nikdo nepřicházel. Rozlítil jsem se strašným vztekem a řekl si: Kdokoli mě od teďka osvobodí, toho zabiju".

Když se to podá takto, je to, myslím jasné, ne? Ten vývoj pocitů... Tyto podrobnosti podle Bettelheima některé verze příběhu o uvězněném duchovi neobsahují a pak, bohužel, asi ztrácejí psychologickou věrohornost a smysl... Lora
Uživatelský avatar
Lora
Klevetnice
Klevetnice
 
3220 příspěvků
07. únor 2007
Praha

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy