ADV TOP
ADV LEFT

Matematika-jak vysvětlit počítání přes desítku PORAĎTE

Teď teprv jde do tuhého ... :)

Moderátor: Gedren

Nástěnka
Editace práv pro nástěnku
Napište uživatelské jména, které mají mít právo upravovat tuto nástěnku (vždy jeden uživatel na řádek).
U uživatelského jména není rozlišována velikost znaků.
Administrátoři a moderátoři mají právo pro úpravy vždy.
Tato diskuse je zapadlá, již do ní nikdo nepřispívá. V případě potřeby však lze diskusi oživit zasláním nového příspěvku. Tuto funkci používejte prosíme s rozmyslem, váš problém zde již pravděpodobně byl podrobně prodiskutován.
Příspěvekod Aterka » sobota 04. květen 2013, 21:08
http://www.tvorivaskola.cz/mrizka-s-dvo ... ecky/p1019
http://www.tvorivaskola.cz/sablona-kolecka/p1141
druhý odkaz je pro stažení šablonky na kolečka - důležité je, aby byly kolečka dvoubarevná a pak stačí do šablony znázorňovat příklady, první sčítanec jednou barvou, druhý druhou barvou a dítě tam zároveň i vidí rozklad ( zpočátku bych při počítání chtěla po dítěti hlasitý rozklad přes desítku) kolečka se přikládají do sloupečku ( celá desítka)
hodně zdaru a trpělivosti ( někdo potřebuje víc času)
Uživatelský avatar
Aterka
Klevetnice
Klevetnice
 
3021 příspěvků
08. březen 2007
Příspěvekod Julianna_ls » sobota 04. květen 2013, 21:43
Mám ráda, když si to děti osahají. Ta varianta s tou mřížkou po desítkách je výborná. I to počitadlo. U někoho fungují třeba i peníze. Měl by mít představu čísla, jak to vlastně vypadá, třeba taková dvanáctka, jak si ji můžu znázornit. A jak si s tím bude hrát, tak se mu najednou v hlavičce rozsvítí. Mám strašně ráda, když u děcek nastane AHA efekt. Očička se rozsvítí a ta čistá radost... Matika je krásná. J.
Uživatelský avatar
Julianna_ls
Krafařka
Krafařka
 
775 příspěvků
20. srpen 2012
Příspěvekod Silkas » sobota 04. květen 2013, 23:15
Dostala jsem minuly tyden tip v PPP,jak na to. Vlastne princip mrizky,co se o nem pise vys.Vyrobila jsem mrizku 2x10 s koleckama,do kazdyho napsala cislo,prvni radek 1-10,druhy 11-20.K tomu 20 knofliku a syn to pochopil celkem zahy.Pry je dobry udelat pro druhaky tabulku 1-100,tedy 10radku po desiti a jak decka pochopi ten princip,zvladaji pak i miliony.
Uživatelský avatar
Silkas
Žvatlalka
Žvatlalka
 
187 příspěvků
13. leden 2009
Brno
Příspěvekod Budulinek » neděle 05. květen 2013, 08:36
Teda, valím oči jak je každá škola jiná.
Syn (2.třída) a už dělají násobilku šesti. Zase nebrali sčítání a odčítání do 100 s přechodem přes desítku. To je až ve třetí.
B.
Uživatelský avatar
Budulinek
Klábosilka
Klábosilka
 
399 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Aterka » neděle 05. květen 2013, 08:47
Budulinek píše:Teda, valím oči jak je každá škola jiná.
Syn (2.třída) a už dělají násobilku šesti. Zase nebrali sčítání a odčítání do 100 s přechodem přes desítku. To je až ve třetí.
B.


To je divný, protože násobilku je nutné pochopit díky postupnému přičítání, pokud se to biflují jen nazpaměť, postrádá to logiku,dítě musí pochopit princip násobilky... postupně se přičítá právě přechodem přes desítku do sta. Podle mého názoru je postup na vaší škole nevhodný, zajímalo by mě, jak by to někdo odůvodnil - to nemyslím ironicky ale vážně :-) ( pokud to nějaké zdůvodnění vůbec má a není to jen o to, že oni UŽ UMÍ násobit).
Uživatelský avatar
Aterka
Klevetnice
Klevetnice
 
3021 příspěvků
08. březen 2007
Příspěvekod Marketakra » neděle 05. květen 2013, 08:58
Julianna_ls píše:Mám ráda, když si to děti osahají. Ta varianta s tou mřížkou po desítkách je výborná. I to počitadlo. U někoho fungují třeba i peníze. Měl by mít představu čísla, jak to vlastně vypadá, třeba taková dvanáctka, jak si ji můžu znázornit. A jak si s tím bude hrát, tak se mu najednou v hlavičce rozsvítí. Mám strašně ráda, když u děcek nastane AHA efekt. Očička se rozsvítí a ta čistá radost... Matika je krásná. J.


Rozklikla jsem tuhle diskusi, i když u nás ještě není aktuální a napadlo mne použít koruny a desetikorunu
mít 20 korunových mincí, na první hromádku první sčítanec na druhou hromádku druhý sčítanec a pak ukázat kolik musí přesunout, aby měl velkou korunku (=desetikorunu)

Omlouvám se pokud je to mimo, jsem zatím teoretik.
Uživatelský avatar
Marketakra
Kecka
Kecka
 
1724 příspěvků
21. září 2008
Příspěvekod Jana » neděle 05. květen 2013, 09:18
Vzpomínám si, jak jsem se to snažila pochopit sama :D

Základ byl - vždycky vzít napřed jako první to větší číslo a k němu přičítat to menší. Tj. když to bylo třeba 3 + 9, začít s devítkou. Zjednodušilo se to tím, člověk vlastně operuje jen s malými čísly.

A pak to bylo jasný. U šestky chybí do 10 čtyři, u sedmičky 3, u osmičky 2 a u devítky jen 1. A to pak seberu z druhýho čísla a mám to. Čili například:

4 + 8 ... přehodím si, abych začala s osmičkou, takže 8 + 4. U osmičky zbývá do 10 dvě, které si "seberu" z té čtyřky, ze které už mi zbude taky jen 2, takže je to jasné, 12! :) Nebo příklad shora, 3 + 9, tedy napřed devět, do desítky chybí 1, tu si seberu z trojky a je to, 12.

Vůbec nevím, jestli mi to tak někdy někdo vysvětloval (doma, škola, ... nebo spíš školka?), nebo jsem si to tak vymyslela, aby se mi to počítalo líp. Jako malé mi to dávalo nejlepší logiku - a upřímně, doteď mi tenhle systém v hlavě automaticky naskočí, když něco počítám :D
Uživatelský avatar
Jana
Klevetnice
Klevetnice
 
3558 příspěvků
06. únor 2008
Brno
Příspěvekod Budulinek » neděle 05. květen 2013, 09:28
Aterka píše:
Budulinek píše:Teda, valím oči jak je každá škola jiná.
Syn (2.třída) a už dělají násobilku šesti. Zase nebrali sčítání a odčítání do 100 s přechodem přes desítku. To je až ve třetí.
B.


To je divný, protože násobilku je nutné pochopit díky postupnému přičítání, pokud se to biflují jen nazpaměť, postrádá to logiku,dítě musí pochopit princip násobilky... postupně se přičítá právě přechodem přes desítku do sta. Podle mého názoru je postup na vaší škole nevhodný, zajímalo by mě, jak by to někdo odůvodnil - to nemyslím ironicky ale vážně :-) ( pokud to nějaké zdůvodnění vůbec má a není to jen o to, že oni UŽ UMÍ násobit).


Asi jsem to špatně napsala. Nebrali třeba 58+36. Ale 35+7 (a to je vlastně přechod přes desítku) už dělali. A o biflování nazpamět nemůže být ani řeč. Právě, že je nám neusále opakováno, že to je špatně. Používají prsty a učí se postupným přičítáváním, spíše jde o to pochopit... Ale jestli to je vhodné nebo ne neumím posoudit. Na druhou stranu je to jedna z nejnáročnějších škol v okolí. No, hlavní je, že Jakoubek nemá žádné potíže a kromě domácích úkolů se zatím nemusíme doma učit (a i ty mají tak na 10 minut).
B.
Uživatelský avatar
Budulinek
Klábosilka
Klábosilka
 
399 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Kejmiska » neděle 05. květen 2013, 09:31
janicka, delala jsem vzdycky u vetsich cisel uplne stejne, ty male do 20 se mi fakt usadily vysledky v hlave driv, nez jsem tam stihla najit nejaky rozumny zpusob k pochopeni.
Uživatelský avatar
Kejmiska
Howgh
Howgh
 
5333 příspěvků
09. listopad 2008
Příspěvekod Biba » neděle 05. květen 2013, 10:23
Taky jsem asi před rokem stejnou diskuzi zakládala.
Dělala jsem i průzkum v rodině a někdo to umí zpaměti a někdo rozkladem, každý si asi časem najde svůj způsob.
Dceři nevyhovoval ten způsob rozkladu v učebnici, kdyz jsou 2 nožicky a rámečky pod přikladem, ale na doporučení jedné BC uživatelky jsem jí to naučila rozepisovat na jeden řádek, teď už to umí asi v mysli.

Třeba 8+7= 8+2+5=15
12-8=12-2-6=4

Ještě jsem jí to 2+5 zakroužkovala, aby viděla, že to je těch 7.

A denně jsem jí doma psala tak 10 příkladů na procvičení, protože to chce trenink.
Biba
Howgh
Howgh
 
5127 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Aterka » neděle 05. květen 2013, 13:56
Budulinek píše:
Aterka píše:
Budulinek píše:Teda, valím oči jak je každá škola jiná.
Syn (2.třída) a už dělají násobilku šesti. Zase nebrali sčítání a odčítání do 100 s přechodem přes desítku. To je až ve třetí.
B.


To je divný, protože násobilku je nutné pochopit díky postupnému přičítání, pokud se to biflují jen nazpaměť, postrádá to logiku,dítě musí pochopit princip násobilky... postupně se přičítá právě přechodem přes desítku do sta. Podle mého názoru je postup na vaší škole nevhodný, zajímalo by mě, jak by to někdo odůvodnil - to nemyslím ironicky ale vážně :-) ( pokud to nějaké zdůvodnění vůbec má a není to jen o to, že oni UŽ UMÍ násobit).


Asi jsem to špatně napsala. Nebrali třeba 58+36. Ale 35+7 (a to je vlastně přechod přes desítku) už dělali. A o biflování nazpamět nemůže být ani řeč. Právě, že je nám neusále opakováno, že to je špatně. Používají prsty a učí se postupným přičítáváním, spíše jde o to pochopit... Ale jestli to je vhodné nebo ne neumím posoudit. Na druhou stranu je to jedna z nejnáročnějších škol v okolí. No, hlavní je, že Jakoubek nemá žádné potíže a kromě domácích úkolů se zatím nemusíme doma učit (a i ty mají tak na 10 minut).
B.

Aha , takže přechod brali :-)
Uživatelský avatar
Aterka
Klevetnice
Klevetnice
 
3021 příspěvků
08. březen 2007
Příspěvekod Corina » neděle 05. květen 2013, 14:47
My jsme na to šli přes kostičky lega, jelikož kuličkové počítadlo nebylo po ruce. Základna byla tenká destička o rozměru deset čuflů v kuse, na to se "postavilo" první číslo (třeba 57 = 5 celých pater po deseti a sedm kostek v šestém patře), k tomu měla "přistavět" 28. Stavět úhledně zarovnané sloupy a zdi z Lega ji baví od malička, takže rozklad pochopila tak, že je potřeba nejdřív dokončit tu rozdělanou desítku a zbytek přičíst. Odečítání přes deset je v podstatě obrácený postup.
Corina
Žvatlalka
Žvatlalka
 
272 příspěvků
07. květen 2007
Příspěvekod Budulinek » neděle 05. květen 2013, 17:41
Aterka píše:Aha , takže přechod brali :-)


Jj, jenom jsem to špatně napsala. :-Z
Uživatelský avatar
Budulinek
Klábosilka
Klábosilka
 
399 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Ame » pondělí 19. září 2016, 07:25
už jsem sem kdysi linkovala naše učebnice :erik:
prolistuj si to, určitě je toho použitelného na rozkládání čísel spousty
->tady linkuju ve cvičebnici dvojstránku plnou rozkládání
->a tady v učebnici přes desítku několik různých přístupů
prolistuj si to dokola :holka:
Uživatelský avatar
Ame
Howgh
Howgh
 
6228 příspěvků
07. listopad 2006

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron
Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy