ADV TOP
ADV LEFT

problém s kořenem slova - prosím o vysvětlení

Teď teprv jde do tuhého ... :)

Moderátor: Gedren

Nástěnka
Editace práv pro nástěnku
Napište uživatelské jména, které mají mít právo upravovat tuto nástěnku (vždy jeden uživatel na řádek).
U uživatelského jména není rozlišována velikost znaků.
Administrátoři a moderátoři mají právo pro úpravy vždy.
Tato diskuse je zapadlá, již do ní nikdo nepřispívá. V případě potřeby však lze diskusi oživit zasláním nového příspěvku. Tuto funkci používejte prosíme s rozmyslem, váš problém zde již pravděpodobně byl podrobně prodiskutován.
Příspěvekod Nurita » středa 19. říjen 2016, 21:25
Mám takový zapeklitý češtinářský problém. :) Kořen slova. Myslela jsem si, že vím, co to je, znovu jsem si pročítala i to, co tu kdysi psala Hedunka, jak to vysvětlovala na slově jídlo. Paní učitelka ovšem dětem nadiktovala, ať si zapíšou změny kořenových souhlásek. Měla jsem za to, že kořen je ta část slova, co se nemění, dítě mi ovšem tvrdí, že mění, že se k mění v č a podobně. Marně jsem se to snažila vygůglit, dívala jsem se do příručky ÚJČ na netu, do dvou akademických příruček gramatiky, nic jsem nenašla. (Resp. našla nějaké velmi složité pojednání o morfémech, že jedna skupina může mít několik podskupin, které se kořenově neshodují, ale patří k té nadřazené. Jestli to tedy chápu správně.) Jak to tedy je? Může se hláska v kořenu slova měnit? Nebo k čemu se vlastně vztahuje to, co si děti psali do sešitu? Paní učitelka jim diktovala změny souhlásek, ovšem ve výpisu mají i to, že a se mění na á a ještě cosi, už nevím, ale zkrátka mezi souhláskami mají samohlásky.
Prosím o vysvětlení, jak to je, abych to dítěti nevysvětlila blbě. Děkuji.
Uživatelský avatar
Nurita
Treperenda
Treperenda
 
1080 příspěvků
10. září 2014
Příspěvekod Leukoplast002 » středa 19. říjen 2016, 21:31
Jedná se o tzv. palatalizaci. Příklad: ruka-ručka, ruce
K-č-c
g-ž
ch-š

Je to velmi obtížné, nejjedušší podání-wiki
https://cs.wikipedia.org/wiki/Palatalizace
Uživatelský avatar
Leukoplast002
Klábosilka
Klábosilka
 
341 příspěvků
24. listopad 2014
Příspěvekod Leukoplast002 » středa 19. říjen 2016, 21:35
Co se týká samohlásek, tak je to trochu jinak:
http://www.diktatyapriklady.cz/obmena-h ... vani-slov/
Uživatelský avatar
Leukoplast002
Klábosilka
Klábosilka
 
341 příspěvků
24. listopad 2014
Příspěvekod Gehenna » středa 19. říjen 2016, 23:31
Část těch změn je vysvětlená už na začátku Kurzovy učebnice staroslověnštiny.

U těch samohlásek tam dost chybí vysvětlení, jako třeba že v ů je ve skutečnosti nad tím u písmeno o, protože je to pozůstatek historické dvojhlásky uo, tam k tomu, pokud si matně pamatuju, došlo kvůli přízvukům, ale to už bych vařila z vody.

í-ě je tam uvedeno, ale ý-u (být, bude, ale třeba dýchat-duch) už ne.

Jestli tě to vyloženě zajímá, tak zkus najít v knihovně nějakou historickou mluvnici.
Nebo tady je třeba Gebauer http://kramerius.nkp.cz/kramerius/handl ... 1/12181712
Uživatelský avatar
Gehenna
B-C Kašpar
 
26187 příspěvků
13. prosinec 2007
Nobody knew where I was and now I am no longer there.
Příspěvekod Kejmiska » středa 19. říjen 2016, 23:36
Koren slova se muze menit pri odvozovani, nejbrutalnejsi je asi sloveso byt, to ma tech alomorfu nekolik, ty historicke duvody jsou na wiki nebo asi i v tech pojednanich, co jsi nasla.

Jinak pro zs jsem nasla snad pochopitelnou prezosku, ale z tlf na ni neumim odkazat, tak kopiruju:

1) DLOUŽENÍ

list – lístek

hrad – hrádek

2) KRÁCENÍ

létat – letadlo

řídit – řidič

král – kralovat

3) STŘÍDÁNÍ S JINOU SAMOHLÁSKOU

stůl – stolek

sud – soudek

dřevo – dřívko

zpěv – zpívat

ZMĚNY SOUHLÁSEK

◦K – Č ruka – ručka
◦C – Č ulice – ulička
◦H – Ž noha – nožka
◦CH – Š střecha – stříška
◦S – Š myslet – myšlení
◦Z – Ž vyrazit – vyrážka
◦T – C doplatit – doplácet
◦D – Z narodit se – narozeniny

...
No a patri k tem zmenam i pripony -cky a -sky (meni se na -cti a sti),

Sorry bez diakritiky to nedava moc smysl, proste dejme tomu
prazsky ....mn.c.zivotne prazsti
energicky...mn.c.zivotne energicti

ale to uz nejsou zmeny v koreni.
[img]http://tickers.baby-gaga.com/t/lamlamadr20080912_1_Adamík.png[/img]
Uživatelský avatar
Kejmiska
Howgh
Howgh
 
5333 příspěvků
09. listopad 2008
Příspěvekod Kejmiska » středa 19. říjen 2016, 23:40
Haha geh, prave jsem zjistila, ze i erhart je online!!

Aspon ti mohu poprat xvatku!
[img]http://tickers.baby-gaga.com/t/lamlamadr20080912_1_Adamík.png[/img]
Uživatelský avatar
Kejmiska
Howgh
Howgh
 
5333 příspěvků
09. listopad 2008
Příspěvekod Gehenna » čtvrtek 20. říjen 2016, 02:12
Kejmiska píše:Haha geh, prave jsem zjistila, ze i erhart je online!!

Aspon ti mohu poprat xvatku!


Snad ne i Lotko... :?
Uživatelský avatar
Gehenna
B-C Kašpar
 
26187 příspěvků
13. prosinec 2007
Nobody knew where I was and now I am no longer there.
Příspěvekod Masinka » čtvrtek 20. říjen 2016, 10:17
Můžete mi prosím vysvětlit, k čemu je to dobré? Jaké další gramatické pravidlo se z toho odvozuje? Nejen, že tomu nerozumím (ani se nesnažím, syn to snad chápe),ale nevím, k čemu to bude užitečné a co se stane, když to dítě pořádně nepochopí?
Jsem spíš matematicky založená, gramatiku myslím zvládám (až na čárky tedy, ale ty já prostě nepovažuju za gramatiku, pardon češtinářkám) a vůbec netuším, že (jestli vůbec) jsme se tohle učili... Díky M.
Masinka
Diskutérka
Diskutérka
 
2861 příspěvků
21. září 2006
Příspěvekod Gehenna » čtvrtek 20. říjen 2016, 10:41
Masinka píše:Můžete mi prosím vysvětlit, k čemu je to dobré? Jaké další gramatické pravidlo se z toho odvozuje? Nejen, že tomu nerozumím (ani se nesnažím, syn to snad chápe),ale nevím, k čemu to bude užitečné a co se stane, když to dítě pořádně nepochopí?
Jsem spíš matematicky založená, gramatiku myslím zvládám (až na čárky tedy, ale ty já prostě nepovažuju za gramatiku, pardon češtinářkám) a vůbec netuším, že (jestli vůbec) jsme se tohle učili... Díky M.


K ničemu.
Teoreticky můžeš používat ty střídnice k odvození pravopisu (třeba že ě-í, pak taky že ý má nespisovně -ej- atd.), ale já to třeba beru jako procvičování kvadratických rovnic, které zas nejsou k ničemu mně, ale trénuje se u toho mozek :D
Uživatelský avatar
Gehenna
B-C Kašpar
 
26187 příspěvků
13. prosinec 2007
Nobody knew where I was and now I am no longer there.
Příspěvekod Jancaka » čtvrtek 20. říjen 2016, 11:00
Masinka píše:Můžete mi prosím vysvětlit, k čemu je to dobré? Jaké další gramatické pravidlo se z toho odvozuje? Nejen, že tomu nerozumím (ani se nesnažím, syn to snad chápe),ale nevím, k čemu to bude užitečné a co se stane, když to dítě pořádně nepochopí?
Jsem spíš matematicky založená, gramatiku myslím zvládám (až na čárky tedy, ale ty já prostě nepovažuju za gramatiku, pardon češtinářkám) a vůbec netuším, že (jestli vůbec) jsme se tohle učili... Díky M.


Mam to uplne stejne, pravopis jsem se naucila zejmena ctenim knih, tj. vizualizaci slov. Chapu, ze je rozumne nejaka pravidla mit, ale vyse uvedene mi prijde jako zajimavost jazyka. Pokud z toho neplyne napr. psani y/i apod,jak pise Geh. Tak jen doufam, ze na tom u deti nikdo bazirovat nebude. Ja si teda nepamatuju, ze bych se s tim ve skole potkala. Na gymplu ani omylem, ZS si uz nevybavuju.
Uživatelský avatar
Jancaka
Kecka
Kecka
 
1862 příspěvků
17. srpen 2011
Příspěvekod Nurita » čtvrtek 20. říjen 2016, 11:54
Díky za reakce. Asi si sedím na vedení, ale nějak to nepobírám. :( Nějaká pravidla znám (učili jsme se to při probírání přípon, jaké písmeno se mění v jaké), vím i to, že písmeno ů vzniklo z uo, že ten kroužek je vlastně malé písmenko o. Ale nějak si nevím rady s kořenem. Blbuvzdorně - když mám např. slovo ruka, jaký má kořen? -ruk-, nebo jen -ru-? Protože máme slova odvozená jako ruční, ručička, a tam už není -ruk-, ale -ruč-. Protože kdyby to bylo to -ruk- s tím, že kořen slova se může měnit, tak mi nesedí vysvětlení Hedunky, že je to ta část slova, co se nikdy nemění, že např. kořen slova jídlo je jen -j-.
Uživatelský avatar
Nurita
Treperenda
Treperenda
 
1080 příspěvků
10. září 2014
Příspěvekod Lauraabunka » čtvrtek 20. říjen 2016, 13:23
To by bylo hrozně zjednodušené. Kořen slove je ruk-, resp. ruč-. Může se měnit, jak psaly holky nade mnou, ale ne nahodile, je to pravidelné střídání hlásek. Kořen slova je to, co zbyde, když odtrhneš všechny afixy - koncovky, slovotvorné a kmenotvorné přípony. Důležité na tom je, pochopit, jakou mají jednotlivé části slova funkci - kořen nese základní význam slova, slovotvorné afixy ten význam nějak specifikují, mění třeba slovní druh, vytvářejí zdrobněliny atd., koncovky mění morfologické kategorie, tvar slova v promluvě. je to prostě vysvětlení toho,jak funguje náš jazyk, stejně jako se člověk ve škole učí fyzikální zákony, vztahy ekosystému, historii světa, politická zřízení atd., tak se učíme o tom, jak funguje jazyk, což můžeme, ale nutně nemusíme někdy využít při komunikaci.
Uživatelský avatar
Lauraabunka
Klábosilka
Klábosilka
 
406 příspěvků
19. březen 2009
Příspěvekod Lauraabunka » čtvrtek 20. říjen 2016, 13:26
To znamená, že když děláš rozbor slova, postupuješ od "konce". Slovo ruka - nejdřív odtrhneš -a, protože to je koncovka určující číslo a rod (ruka, bez ruky) zbude ti ruk- tam se sice střídá k a c (ruka-ruce), ale už nemáš co dál odtrhnout, není tam žádná další přípona, jejímž odtržením (a příp přidáním koncovky) by vzniklo jiné existující slovo. Předponu to taky nemá, tudíž ti zbyl kořen. U sloves se do toho ještě pletou kmentovorné přípony :) ale ty se dají snadno naučit, vyjmenovat a poznat.
Uživatelský avatar
Lauraabunka
Klábosilka
Klábosilka
 
406 příspěvků
19. březen 2009
Příspěvekod Lauraabunka » čtvrtek 20. říjen 2016, 13:30
Kdyby to byla "ručička", tak odtrneš -a (koncovka), potom -ičk - slovotvorná zdrobňující přípona, jako babička, kasička, nožička, holčička, zbyde ti ruč- a to je tedy kořen (č je zase střídání souhlásky v kořeni)
Uživatelský avatar
Lauraabunka
Klábosilka
Klábosilka
 
406 příspěvků
19. březen 2009
Příspěvekod Yvča » čtvrtek 20. říjen 2016, 14:03
Gehenna píše:
Masinka píše:Můžete mi prosím vysvětlit, k čemu je to dobré? Jaké další gramatické pravidlo se z toho odvozuje? Nejen, že tomu nerozumím (ani se nesnažím, syn to snad chápe),ale nevím, k čemu to bude užitečné a co se stane, když to dítě pořádně nepochopí?
Jsem spíš matematicky založená, gramatiku myslím zvládám (až na čárky tedy, ale ty já prostě nepovažuju za gramatiku, pardon češtinářkám) a vůbec netuším, že (jestli vůbec) jsme se tohle učili... Díky M.


K ničemu.

Oh, děkuji. Mám to stejně jako Masinka a Jancaka (i s těma čárkama :D), minulý týden jsem synovi řekla že tomu prostě nerozumím. Snažila jsem se mu pomoct s úkolem a ve výsledku jsem zjistila že si pletu kořen a kmen. Nakonec to nějak zvládnul sám a asi líp než kdybych mu radila :palma:.

Ahoj Nurito :).
Uživatelský avatar
Yvča
Klevetnice
Klevetnice
 
3048 příspěvků
16. červen 2007

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 8 návštevníků

cron
Poslední diskuze
    Poslední příspěvky
      Poslední komentáře
        © 2009 - 2013 Baby-Cafe.cz, všechna práva vyhrazena.

        Partnerské odkazy